Social Icons

Sunday 25 August 2013

PROGRAM MEMBELI BAJU RAYA UNTUK ANAK YATIM

Khamis, 1 Julai 2013 - Pihak sekolah SKGB telah menganjurkan satu program untuk anak-anak yatim.  Seramai 22 org anak yatim telah di bawa ke Giant Kuala Terengganu dan Mydin Mall Kuala Terengganu dari jam 8.30 pagi hingga 2.30 petang untuk membeli pakaian raya seperti Baju Melayu, Baju Kurung, T-Shirt, kasut dan sebagainya.  Guru yang mengiringi adalah seramai 6 orang.  Murid di bawa dengan menaiki van yang telah di sewa.  Setiap murid diperuntukkan sebanyak RM150 bagi setiap orang yang telah diderma oleh guru-guru dan juga ibubapa.

Tujuan program ini dijalankan adalah untuk meringankan beban keluarga mereka dan sekaligus melahirkan rasa sayang danmengasihi kepada anak-anak yatim tidak mengira pendapatan keluarga mereka.  Selain itu juga, ianya bertujuan memberi peluang kepada anak-anak yatim untuk memilih sendiri pakaian raya yang mereka inginkan.  Tambahan pula, program seperti ini dapat mengeratkan hubungan yang baik antara guru dan anak-anak yatim yang mana guru turut sama memilih pakaian untuk mereka.

Sebagai rumusan, program seperti ini akan terus dilaksanakan untuk tahun-tahun yang akan datang kerana ianya memberi kesan positif yang amat mendalam terutamanya anak-anak yatim.