Social Icons

Monday 17 June 2013

CERAMAH ISRAK MIKRAJ

Khamis 12 Jun 2013 - Pada pukul 730 pagi, semua murid dan guru berkumpul di tapak perhimpunan untuk mendengar ceramah Israk Mikraj yang disampaikan oleh YM Ustaz Syed Imran Faisal Bin Syed Ahmad.

Ustaz menceritakan Peristiwa Israk Mikraj Nabi Muhammad S.A.W ini berlaku pada 27 Rejab yang menceritakan sebelum Israj Mikraj, semasa Israk (perjalanan dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa), semasa Mikraj (naik ke Hadharatul Qudus Menemui Allah) dan selepas Mikraj.

Secara kesimpulannya, peristiwa Israk dan Mikraj ini bukan hanya sekadar sebuah kisah sejarah yang diceritakan kembali setiap kali 27 Rejab menjelang.  Adalah lebih penting untuk kita menghayati pengajaran di sebalik peristiwa tersebut bagi meneladani perkara yang baik dan menjauhi perkara yang tidak baik.  Peristiwa Israk Mikraj yang memperlihatkan pelbagai kejadian aneh yang penuh pengajaran seharusnya memberi keinsafan kepada kita agar sentiasa mengingati Allah dan takut kepada kekuasaanNya.

Sebelum majlis berakhir, ustaz mengajukan soalan kuiz Israk Mikraj kepada murid.  Hadiah disediakan kepada murid yang berjaya.  Semoga majlis ini dapat memberikan ilmu manfaat kepada semua warga sekolah.