Social Icons

Wednesday 31 July 2013

KUIZ IHYA RAMADHAN 1434H

Rabu, 31 Julai 2013 - Kuiz Ihya Ramadhan adalah salah satu aktiviti di dalam program Ihya Ramadhan yang dianjurkan oleh Panitia Agama Islam SKGB.  Kuiz ini disertai oleh pelajar tahun 6 dan dibahagikan 4 orang pelajar bagi setiap kumpulan di setiap kelas.  Program ini dipengerusikan oleh Ustaz Mohd Ali dan dibantu oleh guru praktikal dari IPG Kuala Terengganu sebagai pengacara dan pencatat markah iaitu Ustaz Mohd Akmal Faiz dan Ustaz Hafizillah.

Hakim bagi kuiz ini pula terdiri daripada Ustaz Syamsuddin dan Ustaz Mohd Ali.  Soalan kuiz ini merangkumi soalan mengenai puasa di bulan Ramadhan  yang kesemuanya terdiri daripada 16 soalan.

Antara objektif program ini adalah pengisani aktiviti di bulan Ramadhan dan dapat membentuk keberanian pelajar-pelajar serta menguji kefahaman tentang pembelajaran Agama Islam.

Tahun 6 Ibnu Sina menjadi johan bagi progam kuiz ini diikuti tahun 6 Ibnu Rushd, 6 Abu Darda dan juga 6 Abu Hurairah.  Sebelum mengakhiri program Kuiz ini, Ustaz Syamsudin sempat memberikan tazkirah berkenaan Nuzul Quran dan diakhiri dengan penyampaian hadiah kepada semua peserta.